Wedstrijd

VO Battle is een rekentoernooi voor VOleerlingen op hun eigen niveau (1/2/3/4).

Bij het rekentoernooi gaat het om het beantwoorden van vragen op het gebied van:

  • Getallen
  • Verhoudingen
  • Meten en meetkunde
  • Verbanden

Natuurlijk in combinatie met de nieuwe rekeneisen die schooljaar 2022-2023 ingaan:

  • Grootheden en eenheden
  • Verhoudingen herkennen en gebruiken
  • Omgaan met kwantitatieve informatie
  • Oriëntatie op de 2 en 3 dimensionale wereld
  • Procenten gebruiken

Er zijn minimaal drie speelrondes en één eindronde. De leerlingen krijgen allemaal een prijs aan het einde van het toernooi. Elk toernooi wordt een event zodat er ook een leuke sfeer van deze dagen en voorrondes uitgaat. Tijdens de VO Battle leren ze ook andere vaardigheden zoals: samenwerken, teamgevoel, getalbegrip, schattend rekenen, omgaan met stress en successen.

De focus ligt per spel op het reken-gemiddelde van de klas en de leerlingen die de meeste groei laat zien krijgt een grote prijs.

De VO Battle draagt bij aan rekenplezier, de intrinsieke motivatie van leerlingen en werkt stres verlagend voor de docenten.

Studenten:

  • Je krijgt geen saaie rekenles maar strijd tegen andere scholen
  • Direct feedback op je werk
  • Samen speel je mee voor verschillende prijzen
  • Hoogste stijger krijgt de grootste prijs. Ga je van een 2 naar een 4 wordt je harde werk erkend.
  • Het gaat over het klassen gemiddelde, en dus wordt je als collectief sterker en hulpvaardiger omdat elke leerling voordeel heeft aan jou hoger cijfer.
  • Wedstrijd element: Strijden tegen andere scholen & opleidingen https://youtube.com/shorts/JlAtIOGo9FU?feature=share

Docenten:

Dit doordat er een deel van de lessen worden overgenomen door VO Battle i.v.m. rekenrondes. Dit betekend dat er per lesblok van 10 weken er 1 les wordt besteed aan VO Battle. Tijdens deze lessen krijgen ze een korte rekenles. Een testronde en een speel ronde.

De docent heeft dus 4 lessen per jaar waarin er interactief met de studenten wordt gewerkt aan rekenen er geen les door de desbetreffende docent hoeft te worden gegeven. Uiteraard moet de docent wel aanwezig zijn in de klas. Aan het einde van de speelronde krijgt het docent een overzicht van ons waarin staat wat de scores zijn en wat de meest gemaakte fouten zijn . Zo kan de docent zien welke leerlingen meer aandacht nodig hebben en op welk domein. https://youtube.com/shorts/SqMxBzMmF2c?feature=share

Op deze manier geven we direct aandacht aan:

  • Beter onderwijsontwikkeling door deleerlingen zelf
  • stage plaatsen voor software development, event management en secretarieel medewerker*
  • BBL plaatsen voor software development
  • Verhogen van het rekenniveau
  • Samenwerken wordt aangemoedigd.
  • 500 VO leerlingen uit Rotterdam zullen hiervan profiteren